Adathalász csalások és visszaélések formái

Szeretnénk felhívni a figyelmedet, hogy az elmúlt hónapok valótlan tartalmú, a FOXPOST nevében küldött adathalász/csaló e-mailek és üzenetek után most már telefonon is próbálkoznak a csalók felhasználóink banki adatait megszerezni.

 

Frissítve 2023.09.27-én

Egyre agyafúrtabbak az internetes csalók! Olvasd el Réka történetét, hogyan ismerte fel idejében, hogy át akarják verni!

ELOLVASOM RÉKA TÖRTÉNETÉT!

 

Hogyan ismerhetők fel a csaló adathalász e-mailek és egyéb üzenetek?

Ellenőrizd az e-mail feladóját!
A FOXPOST rendszerüzeneteinek és a FOXPOST munkatársak e-mailjeinek valódiságát úgy ellenőrizheted, hogy a „@” után mindig kizárólag a foxpost.hu szerepel. pelda@foxpost.hu
Ha egyéb e-mail végződéssel találkozol, az minden esetben csalóktól származó levél.

 

 

A FOXPOST nem vásáról tőled.

A FOXPOST az eladott vagy megvásárolt termékedet szállítja. Amennyiben közvetlenül a mi szolgáltatásunkat veszed igénybe, amikor csomagot adsz fel és azt online felületünkön előkészítetted, akkor a FOXPOST e-mailben küldi meg neked a feladási kódot, amivel a csomagot FOXPOST automatán keresztül feladhatod.

 

 

 

A FOXPOST nem folyik bele az adásvételi folyamatba.

A FOXPOST az online piacterek felületén keresztüli adásvételek esetén és más esetekben sem folyik bele az adásvételi folyamatba. A FOXPOST minden esetben egy közvetített szolgáltatás.

 

 

Javasoljuk a visszaélések megelőzése érdekében, ha eladsz valamit online felületeken, kérj előre utalást és miután megérkezett bankszámládra az összeg, te magad indítsd a FOXPOST csomagfeladást.

 

 

A FOXPOST nem kér bankkártya adatokat.

Hangsúlyozzuk, hogy a FOXPOST nem kér az eladótól bankkártya adatokat semmilyen formában, de magánszemélyektől még bankszámla adatokat sem, mivel azokat egyedül az online piactér kéri, amikor a felhasználó ott regisztrál.

Az online piactereken indított utánvételes vásárlások esetén a sikeres kiszállítás után a FOXPOST a hirdetésfeladáskor megadott bankszámlaszámra utalja el az eladónak a termék árát.

Üzleti ügyfeleinktől, a webáruházaktól kérünk bankszámla adatokat.

Ha az applikációban készíted elő a csomagodat, a folyamat részeként átterelünk a SimplePay-ba és ott tudsz bankkártyával fizetni.

Utánvéttel rendelt csomag esetén a csomagot fogadó bankkártyával tud fizetni az automata terminálján keresztül.

Minden más esetben, ha magánszemélyként adsz fel csomagot és nem az applikáción keresztül, akkor a csomagautomata terminálján keresztül tudsz bankkártyával fizetni a feladásért.

 

Csalókra lehet következtetni, ha kirívó helyesírási hibákat találsz.

A csalók levelei vagy üzenetei helyesírási hibákat tartalmaznak, hibás nyelvezetet használnak, illetve magyartalan, online programmal fordított mondatok találhatók bennük.

 

A FOXPOST futárai nem jönnek el hozzád, hogy segítsenek a csomagolásban.

A csaló üzenetek valótlan információkat tartalmaznak. Futáraink a FOXPOST csomagautomatákat töltik és ürítik, soha nem lépnek kapcsolatba veled azért, hogy a csomag előkészítésében részt vegyenek. FOXPOST-tal úgy adhatsz fel, hogy a számodra legkedvezőbb csomagautomatát kiválasztod, a hozzá megkapott feladási kóddal kinyílik rajta egy rekesz, és te beteszed oda a küldeményedet.

A csalók minden esetben helytelen linkeket, URL-eket használnak, hogy az embereket adathalász webhelyekre irányítsák. Ha nem az van a link végén, hogy …..foxpost.hu, hanem bármi egyéb van az utolsó pont előtt, mint önmagában a "foxpost" szó ÉS az utolsó "." (pont) után más, mint hu, akkor az csaló (!) link.

 

 

Az adathalász üzeneteket a legtöbb esetben ismert cégek nevében küldik a támadók. Nehéz ezeket megkülönböztetni a hiteles, valós üzenetektől, mert céges logókat és grafikus elemeket, adatokat használ(hat)nak.

Az adathalász e-mailek gyakran részletekbe menően hasonlítanak a valódiakra, az ezekben található rosszindulatú hivatkozásokat úgy tervezik meg, mintha a cég valós weboldalára irányítana át. Azonban a linkek olyan oldalakra vezethetnek, ahol a csalók meg tudják szerezni lakossági felhasználóink és üzleti partnereink adatait, amelyekkel később visszaélhetnek.

Hogyan ismerhetők fel az adathalász e-mailek vagy más üzenetek?

A levélben vagy egyéb üzenetekben (online piacokon üzenet, SMS, social media komment) szereplő link helytelen, az adatok nem pontosak vagy helyesírási hibákat, hibás nyelvezetet tartalmaznak, illetve magyartalan, online programmal fordított mondatok találhatók bennük.

Az e-mailben vagy egyéb üzenetben direkt fizetési hivatkozás szerepel. Kérjük, mielőtt rákattintasz bármilyen linkre, a kurzort tartsd a hivatkozás fölé, hogy a böngésző megjelenítse a hivatkozás előnézetét, vagyis megmutassa, hogy milyen oldalra készülsz a kattintással éppen belépni. Mobil eszközön, ha az ujjaddal hosszan lenyomva tartod a hivatkozást, ugyanezt érheted el.

Ügyelj arra, hogy a bűnözők helytelen linkeket, URL-eket használnak, hogy az embereket adathalász webhelyekre irányítsák.

 

Ha szokatlan és gyanús linkkel találkozol, ne kattints rá!

Ha arra gyanakszol, hogy adathalász-támadás célpontjává váltál, kérjük, az ilyen jellegű leveleket hagyd figyelmen kívül és semmiképpen se kattints a “FOXPOST nevében” küldött e-mailben lévő gyanús, helytelen linkre, mert ezek nem a FoxPost Zrt. által küldött hivatalos értesítők.

A problémáról tájékoztatjuk az illetékes hatóságot, feljelentést tettünk.

 

Amennyiben telefonon keresztül próbálják megszerezni az adataidat, semmiképp ne add ki azokat!

Felhívjuk figyelmed, hogy a FOXPOST soha nem kér banki belépési adatokat sem telefonon, sem más formában. Továbbá nem kezdeményezünk olyan telefonhívást, amelyben a szállítás megerősítésére buzdítunk. Amennyiben ilyen jellegű hívást kapsz, szakítsd meg a hívást.

A közelgő csúcsszezon idején várhatóan tovább fog nőni a visszaélési kísérletek száma, legyél körültekintő, vigyázz adataidra! Amennyiben anyagi kár érne, fordulj mielőbb számlavezető bankodhoz és a rendőrséghez.